Sitä voisi luulla, että yhden lapsen kokemuksella olisi jo jonkinsortin tuntumaa mm. lastenvaunuasioihin. Ei. Ei ole.
V:a on lykitty turuilla ja toreilla Emmaljungan Nitro Cityillä, jotka valittiin kääntyvien etupyörien, kapeuden ja pitkäikäisyyden (vauvasta leikki-ikäiseksi) vuoksi. Huonot puoletkin vaunuissa on; koska ne ovat pieniä aukkoja täynnä olevat rattaat eikä umpikoppaiset vaunut on hyttysverkko lähinnä vitsi, vaunuosa ei ole rungossa kelluva vaan jäykkä jonka kyllä huomaa viimeistään mukulakivetyksellä, etupyörät saa teoriassa lukittua ja käytännössä ei (sillä lukot ovat täynnä hiekkaa kaiken aikaa; ratasosa irti ja rungon kopsuttelu ylösalaisin lattiaan tai-mihin-tahansa poistaa suuren osan hiekasta), ne eivät todellakaan kulje tienposkessa jossa on 10cm uutta lunta eivätkä renkaat ole kuulalaakeroitu vaan akseli makaa kolossaan ja syö kyllä ajastaan renkaat. Vaunujen alla oleva tavaratila on pieni.
Hyvät puolet ovat loistavia; ne sujahtavat näppärästi linja-autoon ja farmariautoon, niitä pyörittelee yhdellä kädellä ja väistöliikkeet ihmismassoissa käyvät kevyesti, heijastimia on kiitettävästi, kuomu on hyvin suojaava, umpirenkailla voi mennä vaikka lasimurskassa, ne ovat lämpimät, helposti puhdistettavat ja sadesuoja kuuluu vakiovarusteisiin (ja on lisäksi hyvä).
Kun kakkonen syntyy tarvitsemme vaunut kahdelle lapselle, sillä V tokkopa 1 vuoden ja 4 kuukauden ikäisenä on mikään Reipas Kävelijä.
Nitro Cityt ovat leveydeltään 57 cm. Lumikola on 74cm. Siltä väliltä siis.
1. Phil&Teds Vibe 2, 2.Phil&Teds Explorer,
3. Baby Jogger City select, 4. Britax B-Dual,
5. Mountain buggy duo, 6. Z-line twin rider
1. Vibet ovat hyvässä maineessa. Alumiinirunko olisi kevyt (edellisessä moottoripyörässäni oli alumiinirunko, ei pahaa mainittavaa). Leveyttä ainoastaan 64 cm, mutta hintaa 685€+sisaristuin 120€. Yhteispainorajoitus 40kg.
Mainittakoon, että Kuluttaja-lehden 3/2010 kolmipyöräisten lastenvaunujen vertailussa olleissa Phil&Teds Sporteista löytyi ftalaatteja, kiellettyjä muovinpehmennysaineita.
Minkään nettikaupan sivuilta ei tunnu löytyvän mainintaa renkaitten laakeroinnista eikä vaunuissa näy heijastimia silmiin pistävästi. Vaunut näyttävät pitkiltä, ylettääkö näiden takaa ovenkahvoihin? Ja kuinka syvällä lumihangessa se alempi kakara näinä vähälumisina talvina kyntääkään?
Mutta toki näyttäisin yhtä tyylikkäältä näiden kanssa kun kuvan 'ai mitkä raskauskilot?'-äiti.
2. Explorer on Phil&Tedsin uusi malli joka painii edullisemmassa hintaluokassa kuin edelliset. Rattaat vaivaiset 520€ ja sisaristuin 99€. Leveyttä 62cm, painoraja on 35kg.
3. Baby Joggerit maksavat 649€+sisaristuin 219€. Leveyttä on 65cm. Pikaisesti suomalaisten nettikauppojen sivuja selaten minulle on jäänyt epäselväksi kuinka nämä sopivat eri-ikäisille sisaruksille. Painorajoitusta en löydä mistään. Työnnettyäni yhtä lasta yhden talven pienillä etupyörillä totean etten halua kokea samaa kahden kakaran kanssa. Ja yltääkö näidenkään takaa lähikaupan ovenkahvaan?
4. Britaxin B-Dual'it näyttävät kevyiltä. Ja kylmiltä. Ja teippirullarenkaineen juuri siltä etteivät kulje lumessa edes kirosanojen saattamina. Hinta 469€+sisaristuin 99€, leveyttä 69cm ja painorajoitus 35kg.
5. Mountain Buggy Duot ovat siunattu isoilla, kääntyvillä etupyörillä. Näissä V ylettyisi hyvin tökkimään vauvaa silmiin. Leveyttä on senttimetrin vähemmän kuin lumikolassa, eli 73cm. Hinta vaivaiset 849€, mutta painorajoitus tulee vasta 50kg kohdalla.
6. Z-linen twin riderit ovat suht edulliset, 349€+sisaristuin ?€. Leveyttä on 63cm, painorajoitus 40kg. Näyttävät hyviltä ja olen näitä hiplannutkin (kuten myös vibeja), mutta jokin näissä epäilyttää. Hinta? Voiko näin edullisesti saada kestävät ja toimivat rattaat?
Minkään vaunujen kohdalla ei tunnu löytyvän helposti tietoa laakeroinnista, yleisimmin kuluvista osista eikä heijastimista. Ja pitääkö sadesuojat ostaa erikseen vai ei?
JA!!! Olen vannoutunut hoitolaukkuihminen. Ennen V:n syntymää kannoin käsilaukuissa kaiken mahdollisen. nyt käsilaukun virkaa hoitaa Emmaljungan hoitolaukku, joka ei ulkonäöltään ole vetävä mutta tilavuudeltaan kylläkin! Hoitolaukussa on vaipat (joko kertakäyttöiset tai kestot), kosteuspyyhkeet, vaipanvaihtoalusta, yksi harso, rahapussi, kalenteri, linja-autoaikataulu, tyhjiä muovipusseja, nenäliinapaketti, purkkiruoka, matkalusikka, mahdollisesti omat eväät, kesällä vesipullo, naperon vaihtovaatteet vahinkoa silmällä pitäen ja vielä jotain muuta tarpeen mukaan. En voi koskaan laskea hoitolaukkua tyhjien vaunujen aisan päälle jollen halua vaunujen rämähtävän nurin. Minne laitan hoitolaukun tuplarattaissa? Kun se kolahtelee jotakuta päähän tai ei yllä aisan yli?? Kantaako se pitäisi?!
Tänään minulle selvisi, että Emmaljunga myy sisaristuimia vaunuihinsa. Sisaristuimen ostaja ottaa kaiken vastuun harteilleen, eikä Emmaljunga eikä myyjä ota vastuuta mikäli vaunujen työntäjä laskee otteensa irti vaunujen aisasta ja sisaristuimen myötä epävakaisemmiksi tulleet vaunut kaatuvat. Tuollaisen sisaristuimen saisi noin yhdeksälläkympillä ja sellainen sopisi myös käyttämiimme Nitro Cityihin.
Innostuin! Mutta. Jälkikasvut olisivat melko ahtaassa paketissa. Quadrolift-kantokassi on kuulemma melko hankala saada pujotettua rattaisiin sisaristuimen alta, kertoi sisaristuimen äskettäin hankkinut äititoveri. Meidän kakkonen syntyy loppukesästä. Sisaristuimessa istuva V olisi kävelylenkeillä täysin säiden armoilla, sillä kuomu ja sadesuojat peittävät ainoastaan rattaat jos siinä vaiheessa enää niitäkään.
Fu*k.
Emmaljungan sisaristuin. Aurinkoiselle lapselle ja puolipilviselle säälle.
5 kommenttia:
Ei mitään kokemusta näistä, taas yksi hyvä puoli tuossa lasten isossa ikäerossa, mutta eikö noissa, joissa toinen muksu on tuossa työntöaisan alla, jalat kävellessä osu häneen? Vai pitääkö työntää vaunuja käsivarret suorana? Vai jalkaterät sivuille päin? Siinä nimittäin piukentuis äitin peppu samalla kivasti! Miulla on ollut joidenkin ihan tavan vaunujen kanssa ongelmana, että potkin tavarakoria tai renkaita. Aaah, kyl on kivaa, että meillä pohditaan jo polkupyöriä ja mopoja, rullaluistimia ja suksia ;D
Ymmärrän ahdistuksen, mä oon juuri kans perehtynyt näihin ja voi luoja että voi olla hankalaa. Me otettiin noi Explorerit eniten koon takia, mulla kilahtaisi heti hermot sellasten isojen kärryrohmojen kanssa. Explorerit on kapeat ja eivät vie pituussuunnassakaan mitenkään älyttömästi tilaa, kun se etupyörä kääntyy rattaan alle. Ne menevät myös helposti tosi pieneen kasaan, joten ne voi ottaa tarvittaessa myös matkalle mukaan.
En nähnyt itse kamalasti järkeä maksaa extraa alumiinirungosta, kun kärryjen painossa ei oo suurta eroa ja jotenkin itse tykkään tosta kokomustasta rungostakin. Ja lisäks mulle mainostettiin, että rungossa ei oo mitään muoviosia, jotka voisivat mennä rikki.
Valintaan vaikutti myös kohtuullinen hinta, sillä sieltä Briteistä tilattuna pakettiin tuli kärryt, sisarusistuin, tuplasadesuoja ja mukiteline postikuluineen yht. alle 500 euron. Nyt siellä on myynnissä muuten sama paketti, mutta mukitelineen sijaan mukaan tuli sellanen klipsi, jolla voi ripustaa ostoskassin tms. aisaan. Vaikuttaa siltä, että niihin saa laittaa aika painavan kassin ennen kuin keikkaavat taaksepäin, tuntuisivat kestävän enemmän kuin meidän nykyiset nelipyöräiset Gessleinit.
Mitäs muuta.. Heijastimia ei oo, nehän ovat - käsittämätöntä kyllä - aika suomalainen ilmiö. No, onneks niitä on helppo lisätä.
Noi ilmarenkaat vaikuttaa aika hyviltä ja muutenkin kärryt näppäriltä. Aisaan voi ripustaa aika painavan kassin ennen kuin ne keikkaa, ainakin siltä vaikuttaa.
Mua ei oikeestaan ahdista noissa juuri mikään muu kuin se kolmipyöräisyys, mutta katotaan kuin käy. Hammerhead-mallissa olis ollut neljä pyörää, mut en sitten uskaltanut ihan sokkona tilata, kun ko. kärryjä ei myydä Suomessa joten niitä ei oikein päässyt itse testaamaan.
Ooh vaunuja... Mulla oli sisaruksilla ikäeroa 1v10kk ja tuplat oli ihan ehdottomat. Riippuu tietysti mitä tahtoo tehdä ja miten paljon liikkuu autolla, mulla kun ei autoa ole, niin kunnon rattaat toi liikkumisen vapauden.
Sisaristuin voi olla jees lyhyillä reissuilla kesällä. Toppavermeissä voi olla hankalampaa. Ja sitten se, että alle kaksivuotias nukkuu vielä päikkärit ym, eli ei kovin kätevää. Ja vaunujen kaatumisriski on oikeasti suuri.
Mulla oli rinnakkainistuttavat tuplat, ensin Emmaljungan edget, leveys yli 80cm, TODELLA vaikeaa liikkua yhtään missään. Sitten ostin Brion syskon classicit mitä enää ei saa, mutta uusi versio on aika vastaava, vähän rimpulampi ehkä. Ne oli ihanat! Vaikka leveyttä muistaakseni oli jotain 78cm, se oli ihan riittävän kapea. Niillä pääsi ketterästi, painoraja oli iso, tosin vaunutkin sitten painoi, mutta siihenkin tottui ja liikuntaa sai :)
Brion Twinettejä ilmeisesti yhä myydään, niissä huono puoli ehkä se että lasten kasvot ovat menosuuntaan ja jotenkin niitä sai opetella kääntämään eri tavalla ku muita, sujuvasti pääsi kun tangosta nosti eikä painanut tms. Mutta twinettejen leveys on vain 72cm ja ne on oikeasti kivat.
Noita peräkkäinpäällekkäin en ole päässyt kokeilemaan, mutta mitä olen nähnyt, niin aika hankalalta näyttää työntöasento, ja alimmainen lapsi on todella alhaalla. Suuresti epäilen myös käyttöikää - kun laps alkaa tahtoa nähdä jotain, sieltä alhaalta ei näy yhtään mitään.
Tiedän että vierekkäin istuttavat tuntuu ensin tosi hankalilta ja noi mitkä menee yli 80 leveydestä sitä myös ovat. Mut kannattaa käydä kokeilemassa. Edullisemmat, lapsen saa kunnolla suojaan, molemmat pystyy nukkumaan, helppo laittaa kersa sinne (miten laitat vaikka rimpuloivan vauvan sinne alakoppaan?). Niiden kanssa oppii liikkumaan ihan siinä missä tavallisillakin vaunuilla.
Kiitos kommenteista!
Aah, mieluiten tässä pohtisikin mopoja, kakkuvatkaimi, ompelukoneita tai ruohonleikkureita. Tietäisin just tarkalleen millainen tarvitaan. Nyt kun tulokkaan luonteepiirteet, kasvutahti ym. on pelkästään arvailujen varassa, niin mutu-tuntumalla pitää osata arpoa vaunujen suhteen.
Helpointa olisi ehkä ostaa se sisaristuin nykyisiin vaunuihin ja sitten tarpeitten selkiytyessä hankkia ne sisarvaunut. Ja sitten taas itseni tuntien minulla ei ole pienintäkään kiinnostusta ryhtyä pohtimaan vaunuasiaa siinä vaiheessa kun uusi sinappikone on jo maailmassa.
Peräkkäin istuttavissa ei alempi kakara jää jalkoihin, en ainakaan usko (enkä varsinkaan tällä maatiaisrotuisella, persjalkaisella varustuksellani). Riippuu ehkä vähän harppojasta.
Vierekkäin istuttavat taas ei oikein mahdu portista sisään ja pihakäytävällä. Naapuriasunnossa käy vierailemassa toisinaan kaksoset, ja heidän vaunut jäävät aina tien varteen sillä pihalle asti ne eivät mahdu.
Näppärästi linja-autoon sujahtavat olisivat kivat, sillä kotikaupunki tarjoaa ilmaiset bussikyydit vankkureilla varustetuille ja meillä on linja-autopysäkit ihan vieressä.
Kävellenkin meiltä pääsee keskustaan, joten pitkien matkojen vaunut olis käytännölliset.
Tämä vaunuongelma kuuluu taas niihin asioihin, jonka työntäisin mielelläni taka-alalle ja pois mielestä. Lohduttavaa on se, että ihminen on sopeutuvainen. Että mitä ikinä valitaankaan, niin niillä mennään vaikka hampaat irvessä.
Painimme saman ongelman kanssa. En blogistasi löytänyt, mihin päädyit ja oletko tyytyväinen. Jos jossain vaiheessa kerkiät, arvostaisin mielipidettäsi.
Mielenkiintoiselta vaikuttaa blogi ja taitaa olla paljon samaa itsellä edessä. Lapsille tulee tasan 2v ikäeroa...
Lähetä kommentti