Sitä voisi luulla, että yhden lapsen kokemuksella olisi jo jonkinsortin tuntumaa mm. lastenvaunuasioihin. Ei. Ei ole.
V:a on lykitty turuilla ja toreilla
Emmaljungan Nitro Cityillä, jotka valittiin kääntyvien etupyörien, kapeuden ja pitkäikäisyyden (vauvasta leikki-ikäiseksi) vuoksi. Huonot puoletkin vaunuissa on; koska ne ovat pieniä aukkoja täynnä olevat rattaat eikä umpikoppaiset vaunut on hyttysverkko lähinnä vitsi, vaunuosa ei ole rungossa kelluva vaan jäykkä jonka kyllä huomaa viimeistään mukulakivetyksellä, etupyörät saa teoriassa lukittua ja käytännössä ei (sillä lukot ovat täynnä hiekkaa kaiken aikaa; ratasosa irti ja rungon kopsuttelu ylösalaisin lattiaan tai-mihin-tahansa poistaa suuren osan hiekasta), ne eivät todellakaan kulje tienposkessa jossa on 10cm uutta lunta eivätkä renkaat ole kuulalaakeroitu vaan akseli makaa kolossaan ja syö kyllä ajastaan renkaat. Vaunujen alla oleva tavaratila on pieni.
Hyvät puolet ovat loistavia; ne sujahtavat näppärästi linja-autoon ja farmariautoon, niitä pyörittelee yhdellä kädellä ja väistöliikkeet ihmismassoissa käyvät kevyesti, heijastimia on kiitettävästi, kuomu on hyvin suojaava, umpirenkailla voi mennä vaikka lasimurskassa, ne ovat lämpimät, helposti puhdistettavat ja sadesuoja kuuluu vakiovarusteisiin (ja on lisäksi hyvä).
Kun kakkonen syntyy tarvitsemme vaunut kahdelle lapselle, sillä V tokkopa 1 vuoden ja 4 kuukauden ikäisenä on mikään Reipas Kävelijä.
Nitro Cityt ovat leveydeltään 57 cm. Lumikola on 74cm. Siltä väliltä siis.
1. Phil&Teds Vibe 2, 2.Phil&Teds Explorer,
3. Baby Jogger City select, 4. Britax B-Dual,
5. Mountain buggy duo, 6. Z-line twin rider
1. Vibet ovat hyvässä maineessa. Alumiinirunko olisi kevyt (edellisessä moottoripyörässäni oli alumiinirunko, ei pahaa mainittavaa). Leveyttä ainoastaan 64 cm, mutta hintaa 685€+sisaristuin 120€. Yhteispainorajoitus 40kg.
Mainittakoon, että Kuluttaja-lehden 3/2010 kolmipyöräisten lastenvaunujen vertailussa olleissa Phil&Teds Sporteista löytyi ftalaatteja, kiellettyjä muovinpehmennysaineita.
Minkään nettikaupan sivuilta ei tunnu löytyvän mainintaa renkaitten laakeroinnista eikä vaunuissa näy heijastimia silmiin pistävästi. Vaunut näyttävät pitkiltä, ylettääkö näiden takaa ovenkahvoihin? Ja kuinka syvällä lumihangessa se alempi kakara näinä vähälumisina talvina kyntääkään?
Mutta toki näyttäisin yhtä tyylikkäältä näiden kanssa kun kuvan 'ai mitkä raskauskilot?'-äiti.
2. Explorer on Phil&Tedsin uusi malli joka painii edullisemmassa hintaluokassa kuin edelliset. Rattaat vaivaiset 520€ ja sisaristuin 99€. Leveyttä 62cm, painoraja on 35kg.
3. Baby Joggerit maksavat 649€+sisaristuin 219€. Leveyttä on 65cm. Pikaisesti suomalaisten nettikauppojen sivuja selaten minulle on jäänyt epäselväksi kuinka nämä sopivat eri-ikäisille sisaruksille. Painorajoitusta en löydä mistään. Työnnettyäni yhtä lasta yhden talven pienillä etupyörillä totean etten halua kokea samaa kahden kakaran kanssa. Ja yltääkö näidenkään takaa lähikaupan ovenkahvaan?
4. Britaxin B-Dual'it näyttävät kevyiltä. Ja kylmiltä. Ja teippirullarenkaineen juuri siltä etteivät kulje lumessa edes kirosanojen saattamina. Hinta 469€+sisaristuin 99€, leveyttä 69cm ja painorajoitus 35kg.
5. Mountain Buggy Duot ovat siunattu isoilla, kääntyvillä etupyörillä. Näissä V ylettyisi hyvin tökkimään vauvaa silmiin. Leveyttä on senttimetrin vähemmän kuin lumikolassa, eli 73cm. Hinta vaivaiset 849€, mutta painorajoitus tulee vasta 50kg kohdalla.
6. Z-linen twin riderit ovat suht edulliset, 349€+sisaristuin ?€. Leveyttä on 63cm, painorajoitus 40kg. Näyttävät hyviltä ja olen näitä hiplannutkin (kuten myös vibeja), mutta jokin näissä epäilyttää. Hinta? Voiko näin edullisesti saada kestävät ja toimivat rattaat?
Minkään vaunujen kohdalla ei tunnu löytyvän helposti tietoa laakeroinnista, yleisimmin kuluvista osista eikä heijastimista. Ja pitääkö sadesuojat ostaa erikseen vai ei?
JA!!! Olen vannoutunut hoitolaukkuihminen. Ennen V:n syntymää kannoin käsilaukuissa kaiken mahdollisen. nyt käsilaukun virkaa hoitaa Emmaljungan hoitolaukku, joka ei ulkonäöltään ole vetävä mutta tilavuudeltaan kylläkin! Hoitolaukussa on vaipat (joko kertakäyttöiset tai kestot), kosteuspyyhkeet, vaipanvaihtoalusta, yksi harso, rahapussi, kalenteri, linja-autoaikataulu, tyhjiä muovipusseja, nenäliinapaketti, purkkiruoka, matkalusikka, mahdollisesti omat eväät, kesällä vesipullo, naperon vaihtovaatteet vahinkoa silmällä pitäen ja vielä jotain muuta tarpeen mukaan. En voi koskaan laskea hoitolaukkua tyhjien vaunujen aisan päälle jollen halua vaunujen rämähtävän nurin. Minne laitan hoitolaukun tuplarattaissa? Kun se kolahtelee jotakuta päähän tai ei yllä aisan yli?? Kantaako se pitäisi?!
Tänään minulle selvisi, että Emmaljunga myy sisaristuimia vaunuihinsa. Sisaristuimen ostaja ottaa kaiken vastuun harteilleen, eikä Emmaljunga eikä myyjä ota vastuuta mikäli vaunujen työntäjä laskee otteensa irti vaunujen aisasta ja sisaristuimen myötä epävakaisemmiksi tulleet vaunut kaatuvat. Tuollaisen sisaristuimen saisi noin yhdeksälläkympillä ja sellainen sopisi myös käyttämiimme Nitro Cityihin.
Innostuin! Mutta. Jälkikasvut olisivat melko ahtaassa paketissa. Quadrolift-kantokassi on kuulemma melko hankala saada pujotettua rattaisiin sisaristuimen alta, kertoi sisaristuimen äskettäin hankkinut äititoveri. Meidän kakkonen syntyy loppukesästä. Sisaristuimessa istuva V olisi kävelylenkeillä täysin säiden armoilla, sillä kuomu ja sadesuojat peittävät ainoastaan rattaat jos siinä vaiheessa enää niitäkään.
Fu*k.
Emmaljungan sisaristuin. Aurinkoiselle lapselle ja puolipilviselle säälle.